به عقیده‌اش عقیده داشت. نامش را شنیده‌ای اما شاید او را نمی‌شناسی! می‌نویسم، بخوان و کمی با او آشناشو؛ این خطبه‌ی امام امیرالمومنین علی علیه السلام را شنیده‌ای؟ « کجایند برادرانم، آنان که به راه افتادند و تا آخر عمر بر طریق حق ماندند، عمّار بن یاسر کجاست؟ ابن تیهان کجاست؟ ذوالشهادتین کجاست؟»(1)

ذوالشهادَتَین؛ یک ویژگی منحصر به فرد بین مسلمانان داشت و آن این بود که پیامبر صلی الله علیه و آله شهادت او را به جای شهادتِ دو شاهد قبول کرد و خود پیامبر صلی الله علیه و آله، لقب "ذوالشهادَتَین" را به او داد.

نامش "خُزَیمة" پسر "ثابت" بود. او لحظه‌ای دستورات پیامبر صلی الله علیه و آله را برخلاف اکثر مسلمانان زیر پا نگذاشت و از جمله دوازده نفری بود که با خلافت ابوبکر مخالفت کرد؛ هرچند مردم بر باطل راضی بودند اما او در جلوی جمع به ابوبکر که خلافت را غصب کرده بود گفت:« ای ابابکر! آیا نمی‌دانی که رسول خداصلی الله علیه و آله شهادت مرا به جای دو نفر پذیرفت و کسی را در این فضیلت با من شریک نکرد؟»

ابوبکر گفت: آری می‌دانم(نمی‌توانست انکار کند). خزیمه گفت: باید بگویم: خدا را شاهد می‌گیرم که از رسول خداصلی الله علیه و آله شنیدم که می‌فرمود: اهل بیت من فرق گذارنده بین حق و باطلند، آنان ائمه و پیشوایانی هستند که بایستی به ایشان اقتدا کرد. و خدا را شاهد می گیرم که پیامبر فرمود: «بعد از من، علی، امام و پیشوای شما است.»

همیشه از کیان ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام هرطور که می‌توانست دفاع می‌کرد؛ با شهادت دادن، با شعر سرودن، با جنگیدن و....

و سرانجام در جنگ صفین بعد از عمار یاسر به شهادت رسید. (رحمة الله علیهما)

این همه اخلاص و ایمان او باعث شد امام علی علیه‌السلام در فراقش غصه بخورد و گریه‌ی طولانی کند.

ما هم باید سعی کنیم برای امام زمان (عجل الله فرجه) مثل خُزیمة باشیم.

_________________________________

(1)- خطبه 182 نهج البلاغه(أَیْنَ إِخْوَانِیَ الَّذِینَ رَکِبُوا الطَّرِیقَ وَ مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ أَیْنَ‏ عَمَّارٌ وَ أَیْنَ ابْنُ التَّیِّهَانِ‏ وَ أَیْنَ ذُو الشَّهَادَتَیْن...‏)

منبع: اصحاب امام علی علیه السلام - اصغر ناظم زاده قمی – ص411 (ما خیلی خلاصه نوشتیم، جهت مطالعه بیش‌تر به این کتاب که در سایت قائمیه موجود است مراجعه نمایید. در ضمن می‌توانید کتابخانه قائمیه را روی گوشی خود نصب کنید و آنجا مطالعه فرمایید.)